2008년 5월 10일 토요일

神機氣立

神機氣立(신기기립)
기백은 '황제내경 5상정대론'에서,"根于中者 命曰神機 神去則機息 根于外者 命曰氣立止則化絶 故各有制 各有勝 各有生 各有成 故曰不知年之所加 氣之同異 不足以言生化 此之謂也"(中에 뿌리를 둔 것을 이름 하여 神機라 합니다. 神이 떠나면 機가 끊어집니다. 外에 뿌리를 둔 것을 이름 하여 氣立이라고 합니다. 氣가 그치면 化가 끊어집니다. 그러므로 각기 制가 있고 각기 勝이 있고 각기 生이 있고 각기 成이 있습니다. 그러므로 年의 더함을 알지 못하고 氣의 같고 다름을 알지 못하고 生化를 말하기에 부족하다는 것은 이것을 말함입니다)라고 神機氣立을 설명한다.

Mechanism of Being and Origination of Qi
Qibo in Huangdineijing, Wuchangzheng Dalunpian: Major Discussion on the Administration of Five-Motions said, “If it originates from the Joong (center) of things, it is called Shenji(mechanism of Being).Shen(being)has disappeared, the activity of Qi transformation will stop. If it originates from the exterior of things, it is called Qili(origination of Qi).If Qi stops moving, transformation will be ceased. So all things are respectively restricted by something,dominate over something,generate something and accomplish something.That is why it is said that unawareness of the arrival of Qi in the year as well as the similarity and difference between Qi and Motion makes it impossible for one to understand generation and transformation.Such is just the reason.”It explains the siginificance of the mechanism of Being and the Origination of Qi.


神機氣立
歧伯在黄帝内经素问, 五常政大论说:“根于中的叫做神机,神去则生化的机能也就停止了;根于外的叫做气立,气的运动停止则生化随之断绝。所以各有所制,各有相胜,各有所生,各有所成。所以说,不知道当年的岁运岁气相加临,不懂得六气和岁运的异同,就不足以谈生化。就是这个意思。”就解释神机气立。


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