2008년 5월 5일 월요일

至行

至行(지행)
기백은 '황제내경 6원정기대론'에서,"行有逆順 至有遲速 故太過者化先天 不及者化先天 不及者 化後天"(行에는 순역이 있으며, 至에는 지속이 있습니다. 그러므로 태과는 선천에 化하고 불급은 후천에 化합니다)라고 至行의 順逆과 遲速의 선후천을 설명한다.

Arrival and maneuver
Huangdi in in Liuyuan Zhengji Dalunpian: Major Discussion on the Progress of the Six Climatic Changes said, “The movement of Qi is either reverse or normal; the arrival of Qi is either slow or quick. If the movement of Qi is excessive, its transformation is innate; if the movement of Qi is insufficient, its transformation is acquired.” It explains of the movement and arrival of Qi being reverse or normal and slow or quick.

至行
黄帝在黄帝内经素问,六元正纪大论里说:“气的运行有逆有顺,气之至有快有慢。所以气太过的, 气化于先天,气不及的,气化于后天。”这说明至行的顺逆和快慢的先后天。

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