2008년 4월 27일 일요일

誦彰

誦彰(송창)
뇌공은 '황제내경 소문 저지교논'에서, "誦而頗能解 解而未能別 別而未能明 明而未能彰"(외워서 자못 이해할 수 있지만, 이해는 분별할 수 없고, 분별은 밝힐 수 없고, 밝힘은 뚜렷할 수 없습니다)라고 득도의 시작과 끝을 얘기한다.

Read aloud
Leigong in Huangdineijing suwen, Zhuzhijiao Lunpian: Discussion on the Abstruse and Profound Theory of Medicine said, "I have read the scriptures, but I cannot understand completely; sometimes I have understood, but I cannot analyze; sometimes I am able to analyze. but I cannot grasp the gist; sometimes I have grasped the gist, but I cannot expound and use it." It gives an account of the beginning and the end of obtaining of the Dao ( way).


誦彰
雷公在黄帝内经素问,著至教论说,“我虽诵读经典,但不能完全理解;有时虽然理解了,但不能分析辨别;即使能分析辨别, 但不能明白其理;有的虽明白其理, 但还不能加以阐发和应用。”这就讲叙得道的始終。

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