공자는 '주역 계사하전 제5장'에서, "精義入神以致 利用安身 以崇德也"(精을 옳게 하여 神에 들어감으로써 이르게 되고, 用을 이롭게 하고 身을 편안히 함으로써 德을 받든다)라고 이치를 바로 살펴서 그 쓰임을 이롭게 하고 몸을 편안히 하는 것이 덕을 높이는 것이라고 했다. 즉 역의 행동강령을 말하고 있다.
The benefitial application and personal restfulness
Kongzi in Zhouyi:Book of changes, Xi Ci II: The Great Treatise II, Chapter 5 said, “when we minutely investigate the nature and reasons of Jing (essence)
, till we have entered into the Shen (Being), we attain to the benefitial application and all personal restfulness is secured, our De(virtue) is thereby exalted.” The De(virtue) is in that we we minutely investigate the nature and reasons of all things and we attain to the benefitial application and all personal restfulness is secured.
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