2008년 4월 27일 일요일

觀察

觀察(관찰)
공자는 '주역 계사상전 제4장'에서, "仰以觀於天文 俯以察於之理 是故知幽明之故 原始反終故 知死生之設 精氣爲物 游魂爲變 是故鬼神之情狀"(우러러 천문을 觀하고 구부려 지리를 察한다. 그러므로 幽明의 연고를 알고, 始에 근원해서 終을 돌이키는 연고로 생사의 이론을 알아, 정기의 物과 유혼의 變이 된다. 그러므로 귀신의 정상을 알게 된다)라고 앙관부찰로 귀신을 알게 된다.


Observation (contemplation and examination)
Kongzi in Zhouyi:Book of changes,Xi Ci I: The Great Treatise I, Chapter 4 said, “The sage,looking up, contemplates the phenomena of the heavens, and, looking down, examines the arrangements of the earth; - thus he knows the causes of darkness and shine.He traces things to their beginning, and follows them to their end; - thus he knows the rules of death and life. He perceives material of essence and change of wandering soul; - thus he knows the characteristics of the anima.” We understand the anima by contemplation and examination.

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