2008년 5월 5일 월요일

生相剋

生相剋(생상극)
황제는 '황제내경 소문 第68篇 六微旨大論"에서,“帝曰, 善. 願聞地理之應六節氣位, 何如”(황제가 말한다. 좋구나. 6節의 氣位가 地理의 應함을 듣고 싶은데 어떠한가)
기백은“岐伯曰 顯明之右 君火之位也 君火之右 退行一步, 相火治之 復行一步, 土氣治之 復行一步, 金氣治之 復行一步, 水氣治之 復行一步, 木氣治之 復行一步”(기백은 말한다. 明이 드러나는 오른쪽은 군화의 位이다. 군화의 오른쪽은 1보 퇴행하고, 상화의 다스림은 1보 복행하고, 토기의 다스림은 1보 복행하고, 금기의 다스림은 1보 복행하고, 수기의 다스림은 1보 복행하고, 목기의 다스림은 1보 복행한다)
또한,“君火治之 相火之下 水氣承之 水位之下 土氣承之 土位之下 風氣承之 風位之下 金氣承之 金位之下 火氣承之 君火之下 陰精承之"(군화의 다스림은 상화의 아래로, 수기의 이어짐은 수자리의 아래이고, 토기의 이어짐은 토자리의 아래이고 풍기의 이어짐은 풍자리 아래이고, 금기의 이어짐은 금자리 아래이고, 화기의 이어짐은 군화의 아래로 陰精이 어어진다)라고 상생상극의 6보를 설명한다.

Inter-promote and overact
Huangdi in Liuweizhi Dalunpian: Major Discussion on the Abstruseness of the Six Kinds of Qi, Huangdineijingsuwen said: “Good! I’d like to know the correspondence between Six-Qi and the geographical locations.”
Qibo said: “On the right of Xianming (obvious position) is the position of Junhuo (Monarch-Fire); on the right of Junhuo (Monerch-Fire), one step backward, is the position of Xianghuo (Minister-Fire); another step backward is the position of Tuqi (Earth-Qi); another step backward is the position of Jinqi (Metal-Qi); another step backward is the position of Shuiqi (Water-Qi); another step backward is the position of Muqi (Wood-Qi); another step backward is the position of Junhuo (Monarch-Fire); below Xianghuo (Minister-Fire) is the position of Shuiqi (Water-Qi); below Shuiqi (Water-Qi) is the position of Tuqi (Earth-Qi); below Tuqi (Earth-Qi) is the position of Fengqi (Wind-Qi); below Fengqi (Wind-Qi) is the position of Jinqi (Metal-Qi); below Jinqi (Metal-Qi) is the position of Huoqi (Fire-Qi); below Junhuo (Monarch-Qi) is the position of Yinjing (Jin-Essence).”
It explains the six steps of inter-promoting and overacting.


生相剋
黄帝在黄帝内经,六微旨大论说:“好。 我想听你讲讲六气之应于地理位置是怎样的。”
歧伯回答说:“显明正当春分之时, 其右为君火之位;君火之右, 再退行一步,为相火主治之位; 再行一步, 为土气主治之位;再行一步, 为金气主治之位;再行一步, 为水气主治之位;再行一步, 为木气主治之位;再行一步, 为君火主治之位。
相火之下,水气承之;水位之下,土气承之;土位之下,风气承之;风位之下,金气承之;金位之下, 火气承之; 君火之下, 阴精承之。”这就说明相生相剋的6步.

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