2008년 5월 5일 월요일

盈虛

盈虛(영허)
기백은 '황제내경 소문 6원정기대론'에서,"天氣不足 地氣隨之 地氣不足 天氣從之 運居其中而常先也 惡所不勝 歸所同和 隨運歸從 而生其病也 故上勝則天氣降而下 下勝則地氣遷而上 多少而差其分 微者小差 甚者大差 甚則位易氣交 易則大變生而病作矣 大要曰 甚紀五分 微紀七分 其差可見 此之謂也"(천기가 부족하면 지기가 따르고, 지기가 부족하면 천기에 종합니다. 운은 그 중에 머물러 항상 먼저입니다. 惡은 이기지 못하고 歸는 동화하니 運을 따르고 종해서 그 병이 생깁니다. 그러므로 위가 이기면 천기는 아래로 내려오고 아래가 이기면 지기는 위로 옮기니 다소로 나누어 차이가 있습니다. 미약한 것은 조금 차이가 나고 심한 것은 큰 차이가 납니다. 심한 것은 자리를 바꾸니 氣가 交합니다. 쉬우면 큰 변화가 생기고 병이 일어납니다. 대요가 말하기를 심한 紀는 5로 나누어지고 미약한 紀는 7로 나뉘어 그 차이를 볼 수 있다고 한 것은 이것입니다)라고 氣의 盈虛를 설명한다.

Sufficiency and insufficiency
Qibo in Huangdineijing suwen,Liuyuan Zhengji Dalunpian: Major Discussion on the Progress of the Six Climatic Changes said, “If Tianqi (Heaven-Qi) is insufficient, Diqi (Earth-Qi) rises up accordingly; if Diqi (Earth-Qi) is insufficient, Tianqi (Earth-Qi) follows accordingly. The motion of Qi in the year is located in the center and often comes in advance of the Qi that dominates the heavens. When the Motion of Qi in the year cannot conquer the Qi dominating the heavens and the Qi in the Spring, it combats against them; when the Motion of Qi in the year maintains balance with the Qi dominating the heavens and the Qi in the Spring, it combines with them in transformation. When the motion of Qi in the year fluctuates with the Qi domonating the heavens and the Qi in the Spring, diseases are caused. So when the Upper ( the Qi dominating heavens) is excessive, Tianqi ( Heaven-Qi) descends; when the Lower (the Qi in the Spring) is excessive, Diqi (Earth-Qi) rises up.There exists some difference between the degrees of excess of Heaven-Qi and Earth-Qi. If the excess is sight, the difference is little; if the excess is great, the difference is striking, or even changing the time and position of Qi convergence, if the time and position of Qi convergence are greatly changed, disease will be caused. The book entitled Dayao says, ‘When great difference is five Fen and slight difference is seven Fen, it is obvious.’ The reason is just that.” It explains the Qi of sufficiency and insufficiency.


盈虛
歧伯在黄帝内经素问,六元正纪大论里说,“司天之气不足时, 在泉之气随之上迁,在泉之气不足时,司天之气随之下降。岁运之气居于中间,其升降常先于天气和地气。它厌恶所不胜之气,归属于同和之气。随着岁运与司天在泉之气的归从,而发生各种不同的病变。所以司天之气胜,则天气下降;在泉之气胜,则地气上迁。上迁下降的多少,存在着一定的差异。胜气微则差异少,胜气甚则差异大,如相差太甚则可以改变气交的时位。气交时位改变则有大的变化,病变就要发作。《大要》上说:差异大的有五分,差异少的有七分,其间的差分就可以看出来了。就是这个意思。”就说明气的盈虛。

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