황제와 기백은 '황제내경 소문 6미지대론'에서,"土運之歲 上見太陰 火運之歲 上見少陽少陰 金運之歲 上見陽明 木運之歲 上見厥陰 水運之歲 上見太陽...天與之會也 故天元冊曰天符"(토운의 세는 위로 태음이 보이고, 화운의 세는 위로 소양과 소음이 보이고, 금운의 세에는 위로 양명이 보이고, 목운의 세는 위로 궐음이 보이고, 수운의 세에는 위로 태양이 보입니다. 하늘과 더불어 모이기 때문에 천원책에서는 천부라고 합니다)라고 천부를 설명한다.
Tianfu(Heavenly Correspondence)
Huangdi and Qibo in Liuweizhi Dalunpian: Major Discussion on the Abstruseness of the Six Kinds of Qi, Huangdineijingsuwen said: “How to explain domination of the heavens by Taiyin in the year of Tuyun(Wood-Motion),domination of the heavens by Shaoyang and Shaoyin in the year of Huoyun(Fire-Motion),domination of the heavens by Yangming inthe year of Jinyun(Metal-Motion),domination of the heavens by Jueyin in the year of Muyun(Wood-Motion),and domination ofthe heavens by Taiyang in the year of Shuiyun(Water-Motion)”Qibo answered,“It means the combination of the Qi governing the heavens and the Qi-Motion that dominates over the year.That is why it is called Tianfu(Heavenly Correspondence)in the book entitled Tianyuance.” It explains the meaning of Tianfu(Heavenly Correspondence)
天符
黄帝与岐伯在黄帝内经,六微旨大论说:“土运之年,遇到太阴司天;火运之年,遇到少阳少阴司天;金运之年,遇到阳明司天;木运之年,遇到厥阴司天;水运之年,遇到太阳司天。这些都是怎样的呢?”岐伯回答说:“这是司天之气与主岁的运气相合。所以《天元册》中叫作天符。”解释天符的本意。
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