2008년 6월 25일 수요일

形氣制

形氣制(형기제)
황제와 기백은 '황제내경 5상정대론'에서,"帝曰 氣胎而生化 氣散而有形 氣布而蕃育 氣終而象變 其致一也 然而五味所資 生化有薄厚 成熟有少多 終始不同 其故何也 岐伯曰 地氣制之也 非天不生 地不長也"(황제가 말하기를, 氣가 태어나 化生하고, 氣가 흩어져 形이 있고, 氣가 퍼져 무성하게 자라고, 氣가 멈추어 象이 變하니 그 이르름은 하나다. 그런 후에 5미가 자본이 되는 곳에 生化는 薄厚가 있고, 成熟에는 多少가 있는데, 始終이 같지 않으니 그 까닭은 무엇인가? 기백이 말하기를, 地氣가 制하는 것입니다. 하늘에 生하지 못하는 것이 땅에서 자라지 못하는 것입니다)라고 地氣가 制하여 長하지 못한다.

Forms, Qi and the restriction
Huangdi in Huangdineijing, Wuchangzheng Dalunpian: Major Discussion on the Administration of Five-Motions said, “Qi begins to generate and transform when it starts to originate.Things begin to configure when Qi starts to spread:to develop and multiply when Qi starts to distribute; and to change forms when Qi stops transformation.Such a correspondence is always the same.However, the five flavors can promote certain things;the generation and transformation are either slight or heavy; the maturity is sometimes more and sometimes less; and there is a difference between the beginning and termination. What is the reason?” Qibo said,“This is due to the restriction of Diqi(Earth-Qi).All the things in nature cannot germinate without Tianqi(Heaven-Qi)and cannot grow without Diqi(Earth-Qi).”It siginifies the restriction of Diqi(Earth-Qi)and all things nature cannot grow.


形氣制
黄帝在黄帝内经素问, 五常政大论说:“气形成就能生化,气扩散就有形,气布施而有化育,气终而化育之象变,这种情况是一致的。然而五味所票受之气,在生化上有厚有薄,在成熟上有少有多,其开始和结果也有不同,这是什么缘故呢?”岐伯回答说:“这是由于受在地气的制约,故其生化非天气则不生,非地气则不长。”由于受在地气的制约,万物则不长。

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