기백은 '황제내경 소문 6미지대론'에서,"少陽之上火氣治之中見厥陰 陽明之上燥氣治之中見太陰 太陽之上寒氣治之中見少陰 厥陰之上風氣治之中見少陽 少陰之上熱氣治之中見太陽 太陰之上濕氣治之中見陽明 所謂本也 本之下中之見也 見之下 氣之標也"(소양 위에서 화기가 다스리면 중에 궐음이 보이고, 양명 위에서 조기가 다스리면 중에 태음이 보이고, 태양 위에서 한기가 다스리면 중에 소음이 보이고, 궐음 위에서 풍기가 다스리면 중에 소양이 보이고, 소음 위에서 열기가 다스리면 중에 태양이 보이고, 태음 위에서 습기가 다스리면 중에 양명이 보이니, 이른바 本이라 합니다. 本 아래에서 중이 보이고, 보이는 아래를 氣의 標라고 합니다)라고 상에서 중의 표본을 설명한다.
Biao(exterior) and Ben (primodial)
Qibo in Liuweizhi Dalunpian: Major Discussion on the Abstruseness of the Six Kinds of Qi, Huangdineijingsuwen said: “The Upper of Shaoyang is governed by Huoqi(Fire-Qi)and the middle is Jueyin; the Upper of Yangmingis governed by Zaoqi(Dry-Qi)and the middle is Taiyin; theUpper of Taiyang is governed by Hanqi(Cold-Q1)and the middle is Shaoyin; the Upper of Jueyin is governed by Fengqi(Wind-Qi)and the middle is Shaoyang; the Upper of Shaoyin is governed by Reqi(Heat-Qi)and the middle is Taiyang; the Upper of Taiyin is governed by Shiqi(Damp-Qi)and the middle is Yangming. This is the so-called Ben(Primordial-Qi).Below the Ben is the Joon(Center):below the Middle is the Biao(exterior) of Qi.” It explains the Biao and Ben of Joong (Center) in the phase.
标本
岐伯在黄帝内经,六微旨大论说:”少阳司天,火气治之,中见之气为厥阴;阳明司天,燥气治之,中见之气为太阴;太阳司天,寒气治之,中见之气为少阴;厥阴司天,风气治之,中见之气为少阳;少阴司天,热气治之,中见之气为太阳;太阴司天,湿气治之,中见之气为阳明。这就是所谓的本元之气,本气之下,是中之气,中之下,是气之标.” 解释中的标本。
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